Konkarin väki mapa kouluttautuu
Uutiskirje 14.3.2024 Katso verkossa »
Konkari-kodin lapset talvilomalla Himoksella

Konkari-kodin maaliskuu alkoi iloisissa ja lumisissa maisemissa Jämsän Himoksella, jossa lapset viettivät mielekkään loman rinteessä ja mökin porealtaassa poreillen. Reissu oli irtiotto arjesta, joka pitkän kouluvuoden keskellä tuntuikin luksukselta. Matkaan Himoksella sisältyi myös monenlaista aktiviteettia, joita normaali Konkari-kodin arki ei tarjoa.

Kysyimme lapsilta, mikä oli reissussa parasta? Vastaus tuli kuin yhdestä suusta. Poreamme ja vuokramökki oli hieno.

- Lapsille tämän kaltainen irtiotto Konkari-kodin arjesta mahdollistaa uusia kokemuksia, joita välttämättä kaikki lapset eivät omassa elämässään ole päässeet aiemmin kokemaan. Reissut ja leirit mahdollistavat lapselle myös eri tavoin suhteen luomisen sekä ohjaajien että muiden lasten kanssa, kertoo mukana Himoksella ollut Konkari-kodin Annalan yksikön ohjaaja Mikko Lehtinen.

- Lasten sosiaaliset tilanteet saattavat arjessa tuoda haasteita lapselle.  Toimintaympäristön muuttuminen usein antaa lapselle myös erilaista itsevarmuutta sosiaalisiin tilanteisiin tietää Lehtinen.

Konkari-kodin henkilökunta kouluttautui kaksi päivää mapaan, mutta mitä on mapa?

Konkari-kodissa lasten väkivaltatilanteet ja kiinnipitotilanteet ovat vähäisiä, mutta valitettava tosiasia on, että sosiaali- ja terveysalalla väkivallan uhka on aina läsnä. Me konkarilaiset pohdimme, miten siihen voi varautua? Voiko siihen? Perinteisissä kiinnipitokoulutuksissa on usein lähdetty johtopäätöksestä, että tilanne on muuttunut fyysiseksi ja koulutus on tukenut meitä hallittuun kiinnipitoon tai tarvittaessa irrottautumaan väkivaltaisista otteista. Mapa-koulutus lähti ajatuksesta, että niitä voidaan merkittävästi vähentää omalla käyttäytymisellä.

Mapa eli Management of actual or potential aggression on toimintamalli, joka antaa keinoja haasteellisen ja aggressiivisen käyttäytymisen hallintaan ja ennakointiin. lue lisää: Suomen Mapa keskus

- Kaksi päiväisessä koulutuksessamme kävimme läpi vuorovaikutuksen merkitystä fyysisten tilanteiden syntyyn ja yllätyimmekin, miten kiinnittämällä huomioita pieniin asioihin omassa käyttäytymisessämme, voimme estää tilanteen eskaloitumisen tai vaikuttaa tilanteeseen luoden sekä asiakkaillemme että kollegoillemme turvallisuuden tunteen kertoo Konkari-kodin uusi työsuojeluvaltuutettu Piia Salmi-Ibishi

Toki me konkarilaiset pääsimme tekemään mapa koulutuksessa myös harjoitteita fyysisten tilanteiden varalta, mutta aina hoito ja mahdollinen vahingon minimointi huomioiden.

- Konkari-kodin toiveissa onkin ylläpitää taitoja ja syventää osaamista mapan osalta ensi syksynä jatkaa Salmi-Ibishi.

Kun elämä kysyy - Me vastaamme

Kaksi vuotta sitten äitini siirtyi hoitokotiin. Asiat sujuivat tuolloin hyvin ripeästi ja samassa hoidimme isänikin asiat paremmalle mallille. Äitini on voinut hyvin ja nyt aika on pohtia isäni tulevaisuutta. Jälleen olemme tilanteessa, että mistä aloittaa, keneen ottaa yhteyttä, mikä hakemus ja mikä tukimuoto? Yhteiskunnalta vastauksia on välillä haastava saada. Onnekseni ympärilläni on ihmisiä, joille nämä asiat ovat arkipäivää. Kysyin heiltä apua, sain vastauksia ja jälleen asiat rullaavat. Yksityinen palveluntuottaja tuntee nämä haasteet ja on ollut ilo saada osaavaa palvelua lisäksi hoitokodin ammattilaisilta.

Me lastensuojelun palveluntuottajat olemme siirtymässä kantapalveluihin tulevana syksynä. Tämä, jos jokin, aiheuttaa harmaita hiuksia. Rakenteisesta kirjaamisesta olemme käyneet koulutuksia, olemme päivittäneet tietoturvaosaamistamme ja saaneet sisällöllistä apua kirjaamiseen. Emme kuitenkaan tiedä, miten Kantaan liitytään tai mitä meidän tulisi tehdä. Viimeisimmän tiedon mukaan liittyminen tapahtuu ensi syksynä. Ehkä ei, saattaa sittenkin lykkääntyä. Ilmoittautua rekisteriin kuitenkin pitäisi, mutta minne? Onnekseni jälleen on yksityiselämäni tuonut ympärilleni ja verkostoihini ihmisiä, jotka painivat näidenkin asioiden parissa päivittäin ja saan kysyä. Jälleen saan vastauksia ja asiat rullaavat.

Tämän kaltaiset tilanteet saavat minut pohtimaan, miten yksityishenkilöt osaavat etsiä ja saada apua? Osaavatko he itse kysyä oikeita kysymyksiä ja miten ammattilaiset kohtaavat nämä asiakkaat? Miten asiakkaamme toimivat, jos naapuria tai ystävää jolta kysyä, ei ole?

Meillä lastensuojelulaitoksessa on tilanteita, kun uusi lapsi astuu sisään. Tilanne on uusi koko perheelle, kuitenkin tuttu henkilökunnalle. Silti jokainen lapsi on yksilö ja jokainen perhe otetaan vastaan ainutkertaisena. Vanhemmat eivät aina tiedä mitä kysyä ja lapsi on hämillään, ehkä peloissaan. Me Konkari-kodissa haluamme luoda asiakkaillemme ja heidän perheilleen sellaisen ilmapiirin, jossa syntyy enemmän vastauksia kuin kysymyksiä. Sellaisen ilmapiirin, jossa asiakkaan on helppo uskaltaa kysyä.

Saara Lindblad
Kasvatusjohtaja, yrittäjä

 

Katso paikkatilanne verkkosivuilta »
www.konkari-koti.fi

Peruuta tilaus   |   Lue uutiskirje verkossa »