Kun elämä kysyy – Me vastaamme
13 maaliskuun, 2024Kaksi vuotta sitten äitini siirtyi hoitokotiin. Asiat sujuivat tuolloin hyvin ripeästi ja samassa hoidimme isänikin asiat paremmalle mallille. Äitini on voinut hyvin ja nyt aika on pohtia isäni tulevaisuutta. Jälleen olemme tilanteessa, että mistä aloittaa, keneen ottaa yhteyttä, mikä hakemus ja mikä tukimuoto? Yhteiskunnalta vastauksia on välillä haastava saada. Onnekseni ympärilläni on ihmisiä, joille nämä asiat ovat arkipäivää. Kysyin heiltä apua, sain vastauksia ja jälleen asiat rullaavat. Yksityinen palveluntuottaja tuntee nämä haasteet ja on ollut ilo saada osaavaa palvelua lisäksi hoitokodin ammattilaisilta.
Me lastensuojelun palveluntuottajat olemme siirtymässä kantapalveluihin tulevana syksynä. Tämä, jos jokin, aiheuttaa harmaita hiuksia. Rakenteisesta kirjaamisesta olemme käyneet koulutuksia, olemme päivittäneet tietoturvaosaamistamme ja saaneet sisällöllistä apua kirjaamiseen. Emme kuitenkaan tiedä, miten Kantaan liitytään tai mitä meidän tulisi tehdä. Viimeisimmän tiedon mukaan liittyminen tapahtuu ensi syksynä. Ehkä ei, saattaa sittenkin lykkääntyä. Ilmoittautua rekisteriin kuitenkin pitäisi, mutta minne? Onnekseni jälleen on yksityiselämäni tuonut ympärilleni ja verkostoihini ihmisiä, jotka painivat näidenkin asioiden parissa päivittäin ja saan kysyä. Jälleen saan vastauksia ja asiat rullaavat.
Tämän kaltaiset tilanteet saavat minut pohtimaan, miten yksityishenkilöt osaavat etsiä ja saada apua? Osaavatko he itse kysyä oikeita kysymyksiä ja miten ammattilaiset kohtaavat nämä asiakkaat? Miten asiakkaamme toimivat, jos naapuria tai ystävää jolta kysyä, ei ole?
Meillä lastensuojelulaitoksessa on tilanteita, kun uusi lapsi astuu sisään. Tilanne on uusi koko perheelle, kuitenkin tuttu henkilökunnalle. Silti jokainen lapsi on yksilö ja jokainen perhe otetaan vastaan ainutkertaisena. Vanhemmat eivät aina tiedä mitä kysyä ja lapsi on hämillään, ehkä peloissaan. Me Konkari-kodissa haluamme luoda asiakkaillemme ja heidän perheilleen sellaisen ilmapiirin, jossa syntyy enemmän vastauksia kuin kysymyksiä. Sellaisen ilmapiirin, jossa asiakkaan on helppo uskaltaa kysyä.
Saara Lindblad
Kasvatusjohtaja, yrittäjä
Jaa: